Ve Zlínském kraji jsou v provozu nové úseky dálnic D55 a D49
Ve Zlínském kraji jsou v provozu nové úseky dálnic D55 a D49
Dálnice D49 u Hulína. foto: Krajský úřad Zlínského kraje

Zlínský kraj – Tři úseky dálnice D55, dohromady dlouhé 21,4 kilometru, zprovoznilo minulý čtvrtek Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD). Jedná se o navazující úseky z Babic do Bzence ve Zlínském a Jihomoravském kraji. Z toho zhruba 4,5 kilometru bude v provozu zatím jen v polovičním profilu. ŘSD už buduje i další části této dálnice, příští rok zprovozní dvě z nich. Kromě toho se dnes řidičům nově otevřelo také 10 kilometrů dálnice D49 mezi Hulínem a Holešovem. Do poloviny roku 2025 se počítá i se zprovozněním dalšího úseku dlouhého téměř 8 kilometrů mezi Holešovem a Fryštákem.

„Pro další rozvoj našeho kraje je budování dopravní infrastruktury naprosto nezbytné a o dálniční síti to platí dvojnásob, protože tvoří její pilíř a má pro nás mimořádně důležitý strategický význam. Jsem proto velmi rád, že se ve Zlínském kaji aktuálně staví třetina všech dálnic v republice a dnes se otevírá hned několik nových úseků, které řidičům zrychlí a zpříjemní cestu po našem kraji a zároveň uleví přetížené dopravě v řadě měst a obcí. Děkuji všem, kdo se na jejich zdárném dokončení podíleli,“ uvedl hejtman Radim Holiš.

Dálnice D55

„Lidé z okolních obcí hledí na tuto dálniční stavbu jako na příslib obrovské úlevy. Dosud čelili tranzitní dopravě, která se řádově pohybuje nad 10 000 vozidel denně, někde se blíží 20 000 autům. Už nyní se lidem z této části Zlínského a Jihomoravského kraje výrazně zrychlí cestování směrem na Rakousko a Slovensko. A v budoucnu bude D55 z hlediska dálniční sítě stěžejní komunikací pro cestu ze severní části Česka směrem na jih,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

ŘSD buduje i další části D55. Stavbu sedmikilometrového úseku mezi Napajedly a Babicemi plánuje ŘSD zahájit v roce 2026. Už příští rok otevře také most přes řeku Moravu u Napajedel na Zlínsku. Až bude celá dálnice D55 hotová, propojí střední, jihovýchodní a jižní Moravu. Dlouhá bude přes 100 kilometrů, u Břeclavi se napojí na dálnici D2. Nahradí přetíženou silnici I/55 a odvede provoz z center 18 měst a obcí. D55 vytvoří nejkratší spojení Olomouce s Břeclaví a Bratislavou. Celá D55 by měla být hotová do roku 2033.

Dálnice D49

Zprovoznění první části dálnice D49 mezi Hulínem a Holešovem výrazně ušetří čas a emise zejména městu Holešov, kterým motoristé projíždějí ve směru do Zlína a Bystřice pod Hostýnem. Denně tudy projede téměř devět tisíc aut.

Cílem stavby dálnice D49 mezi Hulínem a Fryštákem je vybudování kapacitní komunikace, která umožní převést vysoké intenzity silniční dopravy z komunikací vedených zástavbou Zlína, Otrokovic, Holešova i Hulína. To se příznivě dotkne i všech obcí na stávající trase silnic I/49, I/55, II/490 a II/432 v okresech Kroměříž a Zlín.

„V souvislosti se stavbou dálnice D49 je naší prioritou urychlit její napojení na Zlín. Ve spolupráci s městem připravujeme druhý i třetí úsek dálničního přivaděče, na který se nám podařilo vyjednat 780 milionů korun od státu,“ informoval statutární náměstek hejtmana Radek Doležel, zodpovědný za oblast dopravy.

Soňa Ličková tisková mluvčí Zlínského kraje