Radek Doležel: Chceme vytvořit integrovanou přeshraniční dopravu se Slovenskem. Byli bychom první v Evropě
Radek Doležel: Chceme vytvořit integrovanou přeshraniční dopravu se Slovenskem. Byli bychom první v Evropě
foto: Krajský úřad Zlínského kraje

Zlínský kraj – Další rozvoj integrované veřejné dopravy včetně jejího rozšíření na Slovensko, modernizace důležitých železničních tratí nebo boj za spravedlivější rozdělení peněz od státu. To jsou hlavní plány Zlínského kraje v oblasti dopravy, kterou bude mít na starost, stejně jako v minulých čtyřech letech, statutární náměstek hejtmana Radek Doležel. Podrobněji o nich hovoří v rozhovoru pro Magazín21, v němž se věnuje i novým moderním vlakům RegioPanter nebo aktuálně rozestavěným dopravním stavbám v kraji.

Pane náměstku, pokud se ohlédnete nazpět, co se podle vás v oblasti dopravy ve Zlínském kraji v uplynulém volebním období podařilo?

Podařilo se nám nastavit efektivní systém oprav silnic druhé a třetí třídy, investujeme do nich nejvíc peněz v historii a díky tomu je máme v nejlepším stavu za posledních dvacet let. Když jsme od našich předchůdců přebírali veřejnou dopravu, měli jsme jen smlouvu a nic dalšího nebylo připraveno. Za čtyři roky jsme však urazili obrovský kus cesty, integrovaná doprava nám dobře funguje, a dokonce jsme jako vůbec první v republice zavedli moderní mobilní aplikaci pro cestující FAIRTIQ, která lidem výrazně usnadňuje cestování veřejnou dopravou a myslí při tom také na jejich peněženky.

Je naopak něco, co se nepovedlo, a využijete další mandát pro to, aby se to napravilo?

Bohužel zatím nebyla dokončena dálnice D49 v celém úseku Hulín–Fryšták, jejíž výstavbu se nám v roce 2021 podařilo po více než dvanácti letech odblokovat. Jsem rád, že se alespoň zprovoznila její část mezi Hulínem a Martinicemi, což velmi výrazně uleví dopravě v centru Holešova. Pevně věřím, že zbývající úsek do Fryštáku se podaří úspěšně dotáhnout do poloviny letošního roku.

Čeho dalšího byste ještě rád dosáhl?

Za sebe mám stanoveny tři hlavní priority: výstavbu dopravního napojení Zlína na dálnici D49, elektrifikaci železniční trati Otrokovice-Zlín-Vizovice a další rozvoj a posílení přeshraniční dopravy na Slovensko. První vlaštovkou je obnovení pravidelného vlakového spojení mezi Horní Lidčí a Púchovem. Tím ale zdaleka nekončíme. Chceme společně s Trenčínským krajem vytvořit systém integrované přeshraniční veřejné dopravy, který oba kraje propojí. Necháváme si k tomu vypracovat studii, která nám ukáže, jak při tom máme postupovat. Pokud se nám to podaří, budeme první v Evropě.

Kolik peněz na oblast dopravy je vyčleněno v rozpočtu kraje na letošní rok?

Do modernizace silniční sítě dáme z prostředků kraje, stejně jako vloni, více než jednu miliardu korun. Další téměř dvě miliardy pak z krajského rozpočtu pošleme na zajištění veřejné dopravy v území.

Které významné stavby v tomto roce chystáte?

Pokračovat budeme jednak ve čtyřech velkých dopravních stavbách, které jsme zahájili už vloni. Jde o modernizaci silnice mezi Bystřicí pod Hostýnem a Hlinskem pod Hostýnem, přestavbu mostu přes řeku Moravu v Napajedlech, rekonstrukci téměř deseti kilometrů důležité spojnice mezi Prostřední Bečvou a Velkými Karlovicemi a opravu silnice mezi Uherským Hradištěm a Bílovicemi. Dále půjde například o nově zahajované rekonstrukce průjezdních úseků silnic ve Slušovicích, Držkové a Litenčicích nebo opravy mostů ve Velkých Karlovicích, Nivnici a Lačnově.

V Poslanecké sněmovně čeká na projednání předloha zákona o rozpočtovém určení daní (RUD). Novinkou je, že by měla zohledňovat délku silnic druhé a třetí třídy, které jsou v kompetenci krajů. Polepšil by si podle vás Zlínský kraj, pokud by byl zákon přijat?

Ano, zohlednění délky silniční sítě by spolu s ostatními kritérii našemu kraji významně pomohlo. Proto věříme, že novela zákona o rozpočtovém určení daní bude co nejdříve schválena. Naději nám dává i to, že do čela Asociace krajů ČR byl nyní čerstvě zvolen náš hejtman Radim Holiš, který spravedlivější rozdělení peněz pro kraje před časem sám inicioval a dlouhodobě za něj bojuje.

Kraje naopak přijdou o čtyři miliardy korun ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Jak na to nahlížíte? Bude kraj na změně přidělování financí nějak tratit?

S tím, že bychom měli o tyto peníze přijít, se nehodláme jen tak lehce smířit, protože než se schválí a definuje nové přidělení peněz v rámci RUD, je nutné, abychom měli od státu garantovány peníze na opravy silnic ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Osobně se o to budu velmi důrazně zasazovat.

Jaké plány má kraj v oblasti železniční dopravy?

Vedle už zmíněné modernizace trati mezi Otrokovicemi a Vizovicemi také intenzivně pracujeme na přípravách elektrifikace trati Staré Město – Uherské Hradiště – Bojkovice.

Ve Zlínském kraji začaly v prosinci na železnici jezdit vlaky RegioPanter, co dalšího bude následovat?

Právě nasazením RegioPanterů jsme dosáhli toho, že v našem kraji budou na drtivé většině tratí jezdit ty nejmodernější vlakové soupravy. Jedinou výjimkou zůstává trať ze Zborovic do Kroměříže, ale i tady by se brzy měla situace změnit k lepšímu.

Co nového vlaky RegioPanter cestujícím přinášejí?

Třívozové elektrické vlaky RegioPanter nejnovější generace nabízejí to nejvyšší pohodlí a komfort. Jedná se o moderní bezbariérové vlaky vybavené klimatizací, Wi-Fi, možností napájení cestovní elektroniky ze zásuvek a USB kontaktů a v nejnovější verzi nabízejí také dobíjení elektrických invalidních vozíků. Disponují velkým prostorem pro umístění invalidních vozíků, kočárků, jízdních kol a dalších objemných zavazadel. Vybaveny jsou nejmodernější bezpečnostní a komunikační technikou.

Chystáte pro letošní rok nějaké novinky?

Stávající mobilní aplikaci FAIRTIQ, jež slouží především pro jednorázové cestování veřejnou dopravou, chceme už v letošním prvním pololetí rozšířit o aplikaci na časové jízdné, kterou využijí ti, kdo cestují pravidelně. Připravujeme samozřejmě i další novinky, ale ty si s dovolením zatím nechám pro sebe jako překvapení.

Bc. Jan Vandík, Krajský úřad Zlínského kraje