Zlín chystá revoluci v řízení dopravy. Inteligentní technologie umožní komunikaci mezi auty a křižovatkami
Zlín chystá revoluci v řízení dopravy. Inteligentní technologie umožní komunikaci mezi auty a křižovatkami
foto: Město Zlín

Zlínský kraj – Zlín jde naproti inovacím a moderním technologiím. V rámci 3. ročníku celorepublikového festivalu umělé inteligence Dny AI představil vlastní projekt, který spočívá v inovaci řízení dopravy díky speciální komunikační technologii C2X. Ta umožní komunikaci nejen mezi vozidly, ale také mezi křižovatkami a přechody.
Na semináři Smart Cities a budoucnost dopravy v době umělé inteligence představila zlínská radnice svůj vlastní projekt, jehož součástí bude instalace komunikační technologie C2X, která umožní komunikaci nejen mezi vozidly, ale i mezi 45 městskými křižovatkami včetně přechodů. To vše za přispění umělé inteligence.

„Zmíněná technologie se už nachází v některých nově vyrobených automobilech a od letošního roku patří k povinné výbavě každého nově vyrobeného vozu,“ uvedl radní Václav Kovář, který má v kompetenci dopravu a její alternativní způsoby.

Projekt, s jehož realizací se počítá od poloviny roku 2025 do konce roku 2026, má několik cílů. Kromě zvýšení plynulosti a bezpečnosti dopravy přinese například optimalizaci času, který motoristé stráví na křižovatkách.

„Cílem je rovněž snížení počtu dopravních nehod a dojezdové doby vozů veřejné dopravy či sběr aktuálních dat, která zaznamenají průjezd na červenou, otáčení vozidel v křižovatce nebo ohrožení chodců na přechodech, a to i na těch železničních,“ informovala zlínská radnice na svém webu.

Součástí systému je také vznik Dopravně informačního centra. Tento dispečink bude napojený na všechny dispečinky ve městě. Semafory a sledovaná místa se prostřednictvím vysokokapacitní přenosové sítě propojí s dopravním dispečinkem tak, aby se zde mohla v aktuálním čase zpracovávat veškerá data potřebná pro operativní řešení dopravních situací. Novinka rovněž umožní preferovat linky MHD nebo plynulý průjezd složek Integrovaného záchranného systému.

„S přispěním umělé inteligence třeba na přechodech pro chodce dokážeme operativně navýšit čas, který lidé potřebují s překonáním silnice z jedné strany na druhou,“ poznamenal radní Kovář. A dodal, že dispečink bude monitorovat intenzitu dopravy, čímž řidiči získají dokonalý přehled o všech aktuálních uzavírkách.

Inteligentní telematický systém s prvky C2X financuje částkou 150 milionů korun Operační program Doprava v rámci ITI Zlínské aglomerace. Město Zlín poskytne ze svého rozpočtu dalších 75 milionů korun.

Kateřina Nosková