Otrokovice se staly cykloměstem roku 2024
Otrokovice se staly cykloměstem roku 2024
foto: Město Otrokovice

Zlínský kraj – Pět let napříč republikou se Otrokovice drží na špici v oblasti cyklistické infrastruktury podle spolku AutoMat, každoročního organizátora největší cyklistické výzvy Do práce na kole. Po dvou letech v Síni slávy letos opět získávají prestižní titul Cykloměsto.

Titul získává město, které se podle výsledků ankety i dalších kritérií nejlépe stará o rozvoj cyklistické a chodecké infrastruktury. „V hodnocení měst má největší váhu slovo účastníků a účastnic Květnové výzvy Do práce na kole, ale hlasovat v anketě může i veřejnost. K subjektivním dojmům se přidávají objektivní kritéria jako žebříček CykloRank nebo metriky z naší výzvy,” vysvětlila vedoucí projektu Do práce na kole, pěšky či poklusem Lucie Rýzlerová ze spolku AutoMat s tím, že do letošního 14. ročníku Květnové výzvy Do práce na kole se zapojilo 25 355 lidí z 55 měst a 1794 organizací, kteří dohromady překonali vzdálenost 5,3 milionu kilometrů.

V hodnocení Cykloměsta Do práce na kole v roce 2024 nejvíc bodů získal loni vítězný Hradec Králové. Pravidla ale neumožňují, aby si titul odneslo dvakrát za sebou stejné město. Proto se Hradec Králové odebírá do Síně slávy. Stejný osud potkal v minulosti i Otrokovice, které tímto štafetu Cykloměsta roku po dvouleté pauze opět přebírají a jsou tak nejvíce přívětivým městem republiky nejen pro cyklisty, ale i pro pěší.

Otrokovice se letos zapojily do kampaně Do práce na kole již po jedenácté. „Účast ve výzvě lidi nastartuje k tomu, aby po jejím skončení jezdili i mimo soutěž. A to je z mého pohledu ten nejdůležitější efekt. Proto výzvu podporuji a jezdím samozřejmě taky. To, že jsme opětovně dosáhli na titul Cykloměsto mě velmi těší. Otrokovice jsou svým rovinatým charakterem pro pohyb na kole jako stvořené. Proto se v tomto duchu snažíme posilovat i infrastrukturu pro cykloturistiku. Nejde ale jen o samotné budování cyklostezek nebo smíšených stezek pro chodce a cyklisty, ale také další drobnosti, které jsou pro cyklisty důležité, jako je umísťování servisních cyklostojanů, cyklomyčku, ale i vytváření míst pro zastavení a odpočinek při výletech. Otrokovice se hlásí k přívětivým a chytrým městům, která si kladou být příjemným místem pro život všech občanů, cyklisty nevyjímaje,” uvedla starostka Otrokovic Hana Večerková.

Titul Cykloskokan roku je určený pro město, které se v žebříčku od loňska posunulo o nejvíc příček. Žezlo přebírá od Ostravy poprvé v historii Praha. Ta poskočila v hodnocení o 4 příčky vzhůru a je nyní osmá z patnácti měst v žebříčku, což ale stále není příliš příznivý výsledek. Cykloinfrastruktura v metropoli se ovšem v posledních letech zlepšuje jen pomalu a spíš náhodně, než jako výsledek jasné vize Prahy. Také tragické nehody posledních dní ukazují, že Praha vesměs není schopná zajistit lidem na kolech bezpečné podmínky pro udržitelnou dopravu. „Doufejme tedy, že pražští politici, političky, úředníci a úřednice najdou odvahu postavit se i za obyvatelstvo, které neznečišťuje město emisemi, pomáhá lokální ekonomice, šetří za zdravotní péči i výdaje svých zaměstnavatelů,” dodává Lucie Rýzlerová z AutoMatu.

Více informací včetně podrobného hodnocení a metodiky najdete na stránce: https://dopracenakole.cz/pro-mesta/cyklomesto-roku

Lenka Vaculová, tisková mluvčí města Otrokovice