ČR – Prostřednictvím velmi intuitivní a přehledné Klientské zóny Jenda se mohou klienti Úřadu práce ČR od nového roku sami snadno a online přihlásit do evidence uchazečů o zaměstnání a vyřídit si i žádost o podporu v nezaměstnanosti. A to odkudkoliv i kdykoliv, třeba z pohodlí domova bez ohledu na úřední hodiny. Vyhnou se frontám na úřadech, ke kterým obvykle na začátku každého roku dochází. ·
Novinku na webu https://www.mpsv.cz/menim-zamestnani využili lidé už 1. 1. 2025, tedy v den mimo úřední pracovní hodiny, kdy podali prostřednictvím Klientské zóny Jenda celkem 1 681 žádostí o zprostředkování zaměstnání a 1 332 žádostí o podporu v nezaměstnanosti.
Ve čtvrtek 2. 1. 2025, tedy první pracovní den nového roku, bylo podáno 8 622 žádostí o zprostředkování zaměstnání (z toho formou asistovaného podání do klientské zóny Jenda na pobočkách úřadu práce bylo podáno 4 552 žádostí, online samoobslužně mimo pobočky 4 070 žádostí) a 7 371 žádostí o podporu v nezaměstnanosti (na pobočkách bylo podáno 4 050 žádostí, online samoobslužně 3 321 žádostí).
„Na začátku každého roku čelí úřady práce po celé republice zvýšenému náporu žadatelů, kteří se registrují jako uchazeči o zaměstnání a žádají o podporu v nezaměstnanosti. Doporučujeme proto všem, kdo se chtějí vyhnout frontám, aby využili novou možnost a podali žádost o zprostředkování zaměstnání a žádost o podporu v nezaměstnanosti online. Myslím, že tuto možnost ocení všichni nejen proto, že je to jednoduché a pohodlné, ale i proto, že si mohou v klidu zvolit čas, kdy žádosti podají a nemusí čekat na úřední hodiny či stát ve frontě. Ti, kdo nechtějí nebo nemohou požádat online, mohou samozřejmě i nadále využít pobočky Úřadu práce ČR, kde jim naši proškolení pracovníci při tzv. asistovaném podání zaregistrují žádost ve stejném systému a poradí jim i jak příště mohou klidně podat žádost i samostatně,“ vysvětluje generální ředitel Úřadu práce ČR Daniel Krištof. A zdůrazňuje přitom: „Nový systém je pro občany mnohem pohodlnější a příjemnější. Navíc se díky zmenšení objemu papírování a automatické redukci chyb budou moci pracovníci úřadu práce ještě více než dosud věnovat pomoci lidem, tedy především poradenské činnosti při hledání dobré práce.“
Klientům k žádosti online stačí doložit jen nejnutnější dokumenty, a to i zpětně. Díky digitalizaci a propojení státní správy řadu informací Jenda vyplní za ně. „Věřím, že podíl lidí žádajících online se bude i v agendě zaměstnanosti postupně zvyšovat. Pro srovnání, v současnosti žádá přes Jendu o rodičovský příspěvek zhruba 60 % žadatelů a o příspěvek na bydlení 40 %. To, že stále více lidí dokáže své věci vyřizovat samostatně přes digitální služby státu vidíme i na našem e-shopu digitálních kurzů a rekvalifikací www.jsemvkurzu.cz, jehož prostřednictvím se přihlásilo do kurzů zvyšujících digitální dovednosti již přes 63 000 lidí,“ vysvětluje generální ředitel Úřadu práce ČR Daniel Krištof.
Online evidence uchazečů o zaměstnání a žádost o podporu v nezaměstnanosti v klientské zóně Jenda (na adrese https://jenda.mpsv.cz/) je srozumitelnější a jednodušší než původní papírová žádost. K vyřízení občanům nyní stačí jen chytrý telefon či jiné zařízení s internetovým připojením. Do Jendy se lze přihlásit elektronickou identitou občana (například bankovní identitou). Digitální žádost neumožňuje udělat formální chyby. Pokud některé žadatelem uvedené skutečnosti brání zařazení do evidence nebo přiznání podpory, systém ho okamžitě upozorní. Žádost žadatele vede tak, že podle jeho odpovědí ho buď rovnou přesměruje na další dotaz nebo mu naopak položí případné zpřesňující otázky. Zároveň po odeslání žádosti může sledovat stav jejího zpracování, hlásit změny, dodatečně komunikovat s úřadem.
Díky propojení státní správy není třeba řadu informací vyplňovat a dokládat. Jde obecně o ty skutečnosti, které už stát o klientech evidovány má, například o předchozím zaměstnání, dětech nebo odvodech na důchodové pojištění. Vše je tak jednodušší a rychlejší.
Tiskové oddělení Úřadu práce ČR