Vsetín – Město Vsetín již má radními schválen aktualizovaný plán zimní údržby, který stanovuje rozsah, způsob a také lhůty pro zajištění sjízdnosti a schůdnosti městských silnic a chodníků. Oproti tomu loňskému došlo k jeho rozšíření asi o jeden kilometr komunikací, které budou nově udržovány. O sjízdnost cest a schůdnost chodníků se budou starat Technické služby města Vsetína p. o. (TS) včetně 13 pracovníků veřejně prospěšných prací a také subdodavatelé.
Rozpočet TS počítá s náklady na zimní údržbu městských komunikací v obdobné výši jako v uplynulém roce, kdy potřebovaly 7,5 milionu korun. Samozřejmě bude důležité, jaké počasí nastávající zima přinese. Při zmírňování závad ve sjízdnosti a schůdnosti záleží nejen na množství sněhové nadílky, ale například i na výši teplot či počtu dní, kdy vzniká náledí. Právě jeho odstraňování je technicky velmi náročné.
Kromě techniky se v TS připravují na zimu i v oblasti zásobování posypovým materiálem. „Máme již naskladněno 213 tun soli a 400 tun inertního materiálu. Dalších 400 tun inertního posypu je ještě objednáno,“ uvedl ředitel TS Josef Stejskal.
Během zimy se budou TS starat o 197 kilometrů komunikací, z nichž je 107 kilometrů chodníků, a také o více než 54 tisíc čtverečných metrů veřejných ploch. Mezi ně patří například veřejné parkoviště u obchodního komplexu na Sychrově, parkoviště u OD Jednota či chodníky a prostranství kolem Smetanovy obchodní galerie, které jsou ve vlastnictví města. „Nově se budeme starat například také o některé příjezdové komunikace a chodníky k základním a mateřským školám,“ uvedl Stejskal, podle jehož slov samotné TS zajišťují úklid asi 70 procent komunikací, 30 procent připadá na subdodavatelské firmy.
Stejně jako uplynulou zimu budou pracovníci TS kromě silnic a chodníků zajišťovat také úklid 90 autobusových zastávek, 82 přechodů pro chodce a asi 25 mostů a lávek. V ulicích tak instalují v následujících dnech více než stovku posypových nádob, které budou průběžně doplňovány. Snahou TS bude také zajistit ruční údržbu míst nepřístupných technice, jako jsou schodiště, lávky, mostky, vstupy z chodníků na přechody pro chodce, parkovací místa pro zdravotně postižené v centru města či přístupy k parkovacím automatům. „Oproti loňským deseti pracovníkům veřejně prospěšných prací budeme mít letos na ruční čistění o tři lidi více,“ informoval dále Stejskal s tím, že využívána bude i čtyřkolka, kterou TS pořídí v průběhu listopadu za přibližně 450 tisíc korun. „Můžeme ji využít při udržování schůdnosti, protože má menší rozměr než multikára a lze jí využít i na užší chodníky. Zároveň ji použijeme k čištění autobusových zastávek a přístupu k přechodům pro chodce. Bonusem bude její možné využití pro výrobu běžkařské stopy na cyklostezce,“ vysvětlil ředitel TS a dodal, že v letním období bude součástí výbavy čtyřkolky infraset na opravy výtluků.
Mapy schůdnosti a sjízdnosti městských komunikací, ve kterých jsou zakresleny udržované úseky i jejich priorita (1. červená, 2. modrá, případně 3. žlutá), dle níž se stanovuje doba, za niž musí být následky mrazu či sněhové nadílky zmírněny, najdete níže v přílohách.
Ve Vsetíně je však i řada komunikací, které nejsou ve vlastnictví města. O ty by se měli starat jejich správci. Úklid na silnicích II. a III. třídy v našem okrese zajišťuje společnost Správa a údržba silnic Valašska (SÚS). Ve Vsetíně bude udržovat ulice Generála Klapálka, Pod Pecníkem, Sychrov, Pod Zakopaniců, Palackého, Nádražní, Mosteckou včetně nadjezdu, ulici Jasenickou až po Zbrojovku, ulici 4. května, dále celý Semetín až po hájenku a také cestu z Dolní Jasenky na Dušnou. Silnice I. třídy v okrese Vsetín a Zlín udržuje firma AVE CZ. V našem okolí se jedná zejména o tah od Nového Jičína přes Valašské Meziříčí, Vsetín, Horní Lideč, až do Valašských Klobouk a cestu přes Sirákov ze Vsetína do Zlína.
Průjezd mechanismů zajišťujících zimní údržbu je mnohdy ztížen vozidly parkujícími na komunikacích nebo v jejich blízkosti. Žádáme jejich majitele, aby je odstavovali s vědomím, že mohou bránit průjezdu techniky. Problémy rovněž způsobují větve a keře zasahující do profilu komunikace, které znemožňují výhled řidičům a poškozují mechanismy provádějící zimní údržbu. Žádáme tedy o odstranění větví stromů a keřů zasahujících ze soukromých pozemků do komunikací a chodníků, případně zastiňujících dopravní značení nebo veřejné osvětlení. V případě, že nebude na tuto výzvu reagováno, ořez provedou pracovníci TS, a to pouze ze strany komunikace, bez vstupu na soukromé pozemky.
Jiří Žůrek