Správné sezení ve školních lavicích je podle fyzioterapeuta klíčem k prevenci budoucích zdravotních komplikací
Správné sezení ve školních lavicích je podle fyzioterapeuta klíčem k prevenci budoucích zdravotních komplikací
foto: Nemocnice Valašské Meziříčí

Val. Meziříčí – Nesprávné sezení ve školních lavicích může mít vážné zdravotní důsledky, varuje vedoucí fyzioterapeut Nemocnice AGEL Valašské Meziříčí, Mgr. Rostislav Skýpala. Svalové napětí, bolesti hlavy a omezené dechové pohyby jsou jen některé z problémů, které mohou trápit děti již na základní škole. Fyzioterapeut Skýpala zdůrazňuje, že je klíčové, aby učitelé aktivně vzdělávali žáky o správném držení těla během výuky, čímž by mohli předejít budoucím zdravotním komplikacím. Správné nastavení školního nábytku a podpora pohybových aktivit po vyučování jsou dalšími kroky, které mohou pomoci.

Pane magistře, co způsobuje nesprávné držení těla při sezení ve školní lavici?

Pozice sedu je z pohledu svalové dynamiky těla na minimální úrovni, jedná se spíše o statické zatížení páteře a dolních končetin. Během dne je tak cyklicky, ve většině případů ve škole, ve 45minutových intervalech, nucen žák sedět a poslouchat, popřípadě psát. Sedět vzpřímeně je v čase únavné a dochází k zátěžovému držení ve smyslu jakéhosi shrbení hrudníku a předsunutí hlavy i ramen vpřed. Tato poloha vede i k určitému omezení rozsahu dechových pohybů hrudního koše a následně mělčímu dýchání. To pak ještě navyšuje pocit únavy.

Je důležité, aby učitelé edukovali děti o správném držení těla v hodinách?

Určitě ano, kromě snížení únavy a určitých napěťových bolestí svalů, které vznikají při shrbeném držení, se mírně zvýší jejich pozornost a vnímavost.

Existují nějaké zásady správného sedu? Pokud ano, co obnáší?

Mezi základní zásady správného sedu patří nastavení výšky židle tak, aby kyčle byly o něco málo výše, než jsou kolena. Chodidla by měla být položena na zemi celou plochou s šířkou jako je osa kyčlí nebo v mírném rozkročení. Oblast beder i lopatek by měla být optimálně opřena o opěradlo v pozici přirozeně napřímeného hrudníku.

Je důležité nějak seřídit výšku židle a lavice s ohledem na výšku žáka?

Důležité to je, ale často obtížně proveditelné, protože mnohdy se v rámci třídy různí výška školáků. Také při růstové akceleraci jsou žáci schopni vyrůst i 10 cm za školní rok. Někdy se dá výška rychle korigovat směrem nahoru podložením dynamické podložky ve formě tzv. sedací čočky.

Projeví se důsledky špatného sezení u dítěte ihned, nebo postupně v pozdějším věku?

Obtíže způsobené zátěžovým sezením se někdy projevují už na základní škole. Při zanedbání potřebné korekce, kterou je nejenom úprava sedu, ale i realizace dostatečné pohybové aktivity po školní výuce, nám pak přibývají pacienti v ordinacích. Často tyto změny ve smyslu vadného držení těla zachytí na místo rodičů až pediatři při pravidelných prohlídkách. Dnešní dětské populaci výrazně ubylo pohybové aktivity, do školy jsou dováženi auty v sedě, po školním vyučování píší úkoly v sedě, a nakonec volný čas tráví s počítačem či jinou elektronikou. Proto fandím všem rodičům, kde to vzdálenosti a situace umožňují, když preferují dopravu svých dětí pěšky, popřípadě na kole.

Jaké jsou nejčastější komplikace z důvodu špatného sezení?

Mohou to být různé obtíže jako jsou například bolesti za krkem, mezi lopatkami nebo i bolesti hlavy.

Mgr. Radka Miloševská, tisková mluvčí AGEL a.s.